Kulki z mascarpone, twarogu i czekolady

z dodatkiem herbatników, migdałów i wiórków kokosowych

fot. Dorota Osóbka
3
(2)
ocena

Czas przygotowaniaczas przygotowania: 20 min

porcjeporcje: 20

kaloriekalorie: 63

udostępnij

opis

Jeśli lubisz kokosowe praliny Raffaello, te z całym migdałem w środku, to na pewno pokochasz ten przepis. By przygotować pyszne deserowe kulki potrzebujesz jedynie kilku składników – chudego twarogu, sera mascarpone, białej czekolady, wiórków kokosowych, kilku herbatników i blanszowanych migdałów. To zdrowy, niskokaloryczny i łatwy w przygotowaniu deser bez pieczenia. Jedna kulka ma tylko 63 kcal, a wystarczą zaledwie 2-3 sztuki, by zaspokoić apetyt na słodycze. Kiedy masz ochotę na coś słodkiego do kawy lub herbaty, to właśnie ten deser będzie idealny.

składniki

  • 80 g sera mascarpone (3 czubate łyżki)
  • 120 g chudego twarogu (1/2 kostki)
  • 35 g białej czekolady o dobrym składzie, najlepiej bez E476 i bez oleju palmowego (1/3 tabliczki)
  • 10 ml mleka, do rozpuszczania czekolady (1 duża łyżka)
  • 50 g blanszowanych migdałów (30 g do zmielenia + 20 niedużych sztuk w całości)
  • 30 g wiórków kokosowych (10 g do masy + ok. 20 g do obtaczania kulek)
  • 25 g herbatników (4 sztuki)
  • opcjonalnie: 10 g erytrolu zmielonego na puder (2 łyżeczki)

przygotowanie krok po kroku

Krok 1

Herbatniki oraz część blanszowanych migdałów (30 g) i część wiórków kokosowych (10 g) włóż do misy młynka lub malaksera i zmiel na proszek.

Krok 2

Dobrze schłodzony w lodówce twaróg i ser mascarpone włóż do głębokiego talerza lub miseczki i dokładnie rozgnieć widelcem na gładką masę. Tak, by nie było żadnych grudek.

Krok 3

Zmielone herbatniki, migdały i wiórki dodaj do masy twarogowej i całość dobrze wymieszaj, aż składniki dokładnie się połączą.

Krok 4

Czekoladę z dodatkiem odrobiny mleka rozpuść w kąpieli wodnej – połam czekoladę na mniejsze kawałki i razem z mlekiem włóż do niedużej szklanej lub metalowej miseczki.  Do garnka (rondelka), o średnicy mniejszej niż miska w której znalazła się czekolada, wlej trochę wody. Miseczkę z czekoladą postaw na garnku tak, by jej dno nie dotykało powierzchni wody. Garnek postaw na kuchence i podgrzewaj. Gdy woda w garnuszku się zagotuje to para wodna zacznie ogrzewać dno miseczki z czekoladą i czekolada powoli będzie się topić. Cały czas mieszaj. Gdy cała czekolada się stopi, miseczkę zdejmij z garnka i odstaw na minutę, by odrobinę ostygła. Ale tylko trochę. Uważaj, by czekolada ponownie nie stężała.

Krok 5

Do masy twarogowej dodaj roztopioną i lekko przestudzoną czekoladę i całość ponownie dokładnie wymieszaj tak, by powstała jednolita masa. Spróbuj – jeśli jest dla Ciebie za mało słodka, możesz dosłodzić ją odrobiną erytrolu zmielonego na puder, ale moim zdaniem nie ma takiej potrzeby. Powstałą masę wstaw na około 30 minut do zamrażalnika, by trochę stężała. Dzięki temu łatwiej uformujesz z niej słodkie kulki.

Krok 6

Niewykorzystaną część wiórków kokosowych wysyp na płaski talerz. Stężałą masę zważ i podziel na 20 równych części (1 część powinna mieć ok. 15 g). Z każdej części dłońmi formuj małe kulki (wielkości orzecha włoskiego). Wewnątrz każdej kulki ukryj 1 blanszowany migdał. Każdą kulkę po uformowaniu połóż na talerzu z wiórkami i obtocz w nich bardzo dokładnie.

Krok 7

Gotowe kulki możesz jeść nawet od razu, ale będą o wiele smaczniejsze jeśli przez kilka godzin schłodzisz je w lodówce. Ułóż je na płaskim talerzu lub półmisku tak, by się ze sobą wzajemnie nie stykały i wstaw do lodówki na kilka godzin np. na całą noc.

energia i wartości odżywcze

jedna porcja* tej potrawy dostarcza:

Energia 63 kcal czyli 3,2% energii przy standardowej diecie 2000 kcal / dzień
Białko 2,2 g
Tłuszcz 4,7 g
Węglowodany przyswajalne 2,6 g
Błonnik pokarmowy 0,7 g

każda porcja to: 1/20 przepisu

Procentowy udział energii z poszczególnych makroskładników

14% 67.1% 18.9%

energia z białka

energia z tłuszczu

energia z węglowodanów ogółem

udostępnij

autor przepisu: Dorota Osóbka, dietetyk

zdjęcie dietetyka
  • Te pyszne deserowe kulki to zdecydowanie jeden z moich ulubionych deserów. Czy są równie smaczne jak praliny znanego producenta? Moim zdaniem są nawet smaczniejsze, a na pewno bardziej wartościowe i mniej kaloryczne. Z podanej w przepisie ilości składników przygotujesz aż 20 kulek, z których każda będzie mieć tylko 63 kcal czyli dokładnie tyle samo, ile 1 kulka Raffaello. Warto jednak zauważyć, że kulka Raffaello jest bardzo lekka (waży tylko 10 g), podczas gdy kulki przygotowane z tego przepisy ważą średnio o 70% więcej czyli ok. 17 g.
  • Różnica w kaloryczności i zawartości makroskładników najbardziej widoczna jest gdy porównamy wartości dla obu deserów w przeliczeniu nie na kulkę, ale na 100 g słodkiej przyjemności. Według strony producenta 100 g Raffalello to 628 kcal, a 100 g kulek z mojego przepisu to tylko 370 kcal, czyli aż o 41% mniej! Domowe kulki mają też o prawie 80 % więcej białka, o ponad 40 % mniej tłuszczu i o połowę mniej węglowodanów. Taki skład sprawia, że domowa wersja jest znacznie wartościowsza, bezpieczniejsza dla sylwetki i na dłużej daje poczucie sytości.
  • To deser, na który bez wyrzutów sumienia możesz sobie pozwolić nawet jeśli jesteś na diecie odchudzającej. Polecam zjeść jednorazowo nie więcej niż 2-3 kulki. To porcja na tyle duża, by sprawić przyjemność i zaspokoić apetyt na słodycze, a jednocześnie na tyle mała, że nie wpłynie negatywnie na proces odchudzania.

moja ocena

Podoba Ci się ten przepis?

Kliknij gwiazdkę, aby ją ocenić!

Średnia ocena 3 / 5. Liczba głosów: 2

Jak dotąd brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten przepis.