Koktajl poprawiający przemianę materii

z kefirem, pieczonym burakiem i jabłkiem oraz siemieniem

fot. Dorota Osóbka
4.5
(4)
ocena

Czas przygotowaniaczas przygotowania: 5 min.

porcjeporcje: 2

kaloriekalorie: 175

udostępnij

opis

Koktajl z kefiru, pieczonych buraków i jabłek oraz siemienia lnianego to zdrowa i przepyszna przekąska o wyjątkowo intensywnym, zwracającym uwagę kolorze. Reguluje pracę przewodu pokarmowego, poprawia przemianę materii i zapobiega zaparciom. Możesz go pić nawet codziennie. Sprawdzi się świetnie jako drugie śniadanie lub podwieczorek. Jest idealny zwłaszcza na ciepłe dni. Pieczenie wydobywa z buraków i jabłek naturalną słodycz, która wybornie smakuje w połączeniu z orzeźwiającym, lekko kwaskowym kefirem.
Koktajl najlepiej przygotować ze składników dobrze schłodzonych, trzymanych wcześniej w lodówce. Pieczenie buraków i jabłek zajmuje sporo czasu, więc warto piec je od razu w większej ilości, najlepiej przy okazji przygotowania innych dań z piekarnika. Pieczone jabłka i buraki możesz przechowywać przez kilka dni w zamkniętym pojemniczku w lodówce i systematycznie wykorzystywać do różnych potraw (kilka ciekawych pomysłów na ich wykorzystanie znajdziesz także na naszym serwisie). Przygotowanie koktajlu z wcześniej upieczonych składników zajmie Ci tylko 5 minut.

składniki

  • 350 g kefiru (trochę mniej niż 1,5 szklanki)
  • 200 g pieczonych lub gotowanych buraków (możesz kupić gotowe lub upiec/ugotować samodzielnie)
  • 80 g upieczonego lub uduszonego jabłka
  • 10 g siemienia lnianego (2 łyżeczki)
  • duża szczypta mielonego cynamonu

przygotowanie krok po kroku

Krok 1

By siemię lniane mogło być strawione i wykorzystane przez organizm trzeba je najpierw zmielić np. w elektrycznym młynku (takim jak do mielenia kawy). Zmielone siemię zalej niewielką ilością zimnej wody (ok. 50 ml), wymieszaj i na chwilę odstaw

Krok 2

Pieczone/gotowane buraki pokrój na mniejsze kawałki i włóż do pojemnika blendera. Dodaj pieczone lub duszone jabłko, szczyptę mielonego cynamonu oraz zalane wodą siemię lniane. Całość zalej kefirem i dokładnie zmiksuj, by powstał gęsty koktajl o gładkiej, jednolitej konsystencji. Jeśli wolisz rzadsze koktajle, możesz dodać odrobinę zimnej wody.

Krok 3

Koktajl możesz pić od razu po przygotowaniu. Możesz też przygotować go wcześniej i do czasu podania trzymać w lodówce. Tuż przed podaniem koktajl przelej do wysokich szklanek. Możesz posypać go nasionami siemienia lnianego i udekorować małymi kawałkami pieczonych buraków oraz jabłek.

energia i wartości odżywcze

jedna porcja* tej potrawy dostarcza:

Energia 175 kcal czyli 8,8% energii przy standardowej diecie 2000 kcal / dzień
Białko 9 g
Tłuszcz 5,3 g
Węglowodany przyswajalne 20,8 g
Błonnik pokarmowy 3,9 g

każda porcja to: 1/2 przepisu

Procentowy udział energii z poszczególnych makroskładników

20.6% 27.3% 52.1%

energia z białka

energia z tłuszczu

energia z węglowodanów ogółem

udostępnij

autor przepisu: Dorota Osóbka, dietetyk

zdjęcie dietetyka
  • Wszystkie składniki, których użyłam do przygotowania tego pysznego koktajlu mają pozytywny wpływ na pracę przewodu pokarmowego, poprawiają przemianę materii i zapobiegają zaparciom.
  • Burak, jabłko i siemię lniane to dobre źródła błonnika – składnika kluczowego dla pracy jelit. Szczególnie cenne są zawarte w tych produktach rozpuszczalne frakcje błonnika, które mają właściwości żelujące – wiążą spore ilości wody i pęczniejąc w jelitach znacząco powiększają objętość treści pokarmowej. Z kolei błonnik nierozpuszczalny mechanicznie drażni jelita i przyspiesza ich ruchy czyli perystaltykę.
  • Kefir to z kolei naturalne źródło probiotyków, czyli dobroczynnych żywych bakterii, które bytują w naszych jelitach. Bakterie kwasu mlekowego zawarte w kefirze kolonizują jelita i jednocześnie utrudniają ich kolonizację przez bakterie patogenne (szkodliwe), które mogą być przyczyną np. nadmiernych gazów czy nawracających biegunek. Udowodniono ponad wszelką wątpliwość, że od składu naszej mikroflory jelitowej zależy nie tylko zdrowie jelit, ale też zdrowie całego organizmu. Mikroflora jelitowa bierze udział w kształtowaniu odporności, ogranicza występowanie stanów zapalnych, wspiera trawienie niektórych resztek pokarmowych, uczestniczy w wytwarzaniu i wchłanianiu niektórych witamin, a nawet ma wpływ na nasz nastój i skłonność do depresji. Mówi się nawet, nie bez powodu, że jelita to nasz drugi mózg.

moja ocena

Podoba Ci się ten przepis?

Kliknij gwiazdkę, aby ją ocenić!

Średnia ocena 4.5 / 5. Liczba głosów: 4

Jak dotąd brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten przepis.