Domowy budyń daktylowo-bananowy

z mlekiem i świeżymi owocami

fot. Dorota Osóbka
4.2
(6)
ocena

Czas przygotowaniaczas przygotowania: 10 min.

porcjeporcje: 1

kaloriekalorie: 260

udostępnij

opis

Masz czasem ochotę na szybki, ale zdrowy deser? Oto przepis na domowy budyń na mleku słodzony wyłącznie bananem i daktylami. Obłędnie pyszny, słodki i łatwo strawny. Znacznie lepszy niż przetworzone produkty z torebki. Bez dodatku cukru, bez sztucznych barwników i aromatów, bez glutenu, a nawet bez żółtek. Wystarczy tylko mleko oraz 3 inne, naturalne składniki i świeże owoce do podania. A dodatkowo ten deser przygotujesz w niecałe 10 minut. Wypróbuj koniecznie i polecaj najbliższym!

składniki

  • 200 ml mleka 2% tłuszczu (ok. 3/4 szklanki)
  • 30 g dojrzałego, obranego banana (1/4 średniej sztuki)
  • 20 g daktyli suszonych bez pestek (2,5-3 sztuki)
  • 15 g mąki (skrobi) ziemniaczanej (1 łyżka)

Dodatkowo do podania niewielka ilość ulubionych świeżych owoców np.:

  • 25 g nasion granatu (2 łyżki) albo 60 g truskawek albo 50 g malin

przygotowanie krok po kroku

Krok 1

Jeśli to możliwe, to przynajmniej na godzinę przed przygotowaniem deseru namocz daktyle – pokrój je na małe kawałki i zalej ok. 40 ml ciepłej wody.

Krok 2

3/4 porcji mleka (ok. 150 ml) przelej do misy blendera. Dodaj banana oraz namoczone wcześniej daktyle, wraz z wodą w której się moczyły. Wszystko razem dokładnie zmiksuj tak, by uzyskać jednolitą konsystencję. Całość przelej do rondelka i podgrzewaj, aż do zagotowania. Uważaj, by mleko nie wykipiało.

Krok 3

Gdy mleko się podgrzewa, wsyp do szklanki lub małej miseczki mąkę ziemniaczaną i powoli dolewaj do niej pozostałą część zimnego mleka (50 ml). Mieszaj energicznie łyżką lub rózgą tak, by nie wytworzyły się żadne gródki.

Krok 4

Garnek z podgrzanym mlekiem na chwilę zdejmij z palnika i powoli dolewaj do niego mieszaninę mleka i skrobi ziemniaczanej. Cały czas energicznie mieszaj rózgą, by nie powstały gródki. Garnek ponownie postaw na kuchence i cały czas mieszając gotuj całość na jak najmniejszej mocy palnika przez około 2 minuty. Gotowy budyń powinien być gęsty, jednolity i gładki.

Krok 5

Gorący budyń przełóż do szklanki lub pucharku deserowego. Nie mieszaj, zostaw do ostygnięcia. Tuż przed jedzeniem udekoruj świeżymi owocami – mogą to być nasiona granatu, tak jak na zdjęciu, ale równie dobrze możesz wykorzystać inne ulubione owoce, najlepiej sezonowe np. truskawki lub maliny.

energia i wartości odżywcze

jedna porcja* tej potrawy dostarcza:

Energia 260 kcal czyli 13% energii przy standardowej diecie 2000 kcal / dzień
Białko 8 g
Tłuszcz 4,5 g
Węglowodany przyswajalne 45,6 g
Błonnik pokarmowy 3,3 g

Procentowy udział energii z poszczególnych makroskładników

14.3% 15.6% 72.1%

energia z białka

energia z tłuszczu

energia z węglowodanów ogółem

udostępnij

autor przepisu: Dorota Osóbka, dietetyk

zdjęcie dietetyka
  • Mleko to bardzo wartościowy składnik diety. Jest źródłem pełnowartościowego białka o korzystnym składzie aminokwasowym, łatwo przyswajalnego wapnia, witamin z grupy B (zwłaszcza B2 i B12) oraz wielu innych, ważnych dla organizmu składników. Zgodnie z aktualnymi zaleceniami żywieniowymi osoby dorosłe powinny spożywać przynajmniej 2 szklanki mleka każdego dnia. Oczywiście mleko można też zastąpić jogurtem, kefirem lub innymi produktami mlecznymi. Niestety wiele osób na co dzień nie realizuje tego zalecenia. Przygotowując ten pyszny budyń możesz w łatwy i przyjemny sposób włączyć do diety dodatkową porcję mleka.
  • Nawet jeśli jesteś na diecie odchudzającej możesz pozwolić sobie na ten słodki mleczny deser. Zjedz go na drugie śniadanie albo w porze podwieczorku. By jeszcze trochę zmniejszyć jego kaloryczność możesz mleko 2% tłuszczu zamienić na 0,5% oraz o połowę zmniejszyć ilość daktyli. Smak budyniu wzbogać wówczas odrobiną kardamonu lub cynamonu. W ten sposób zaoszczędzisz dodatkowe 50 kcal.
    A jeśli nie musisz przejmować się kaloriami, a chcesz by budyń był bardziej kremowy i aksamitny – zamień mleko 2% tłuszczu na mleko 3,2%, albo jeszcze lepiej zmieszaj ze sobą pół na pół mleko i słodką śmietankę 12% lub nawet 30% tłuszczu.

 

moja ocena

Podoba Ci się ten przepis?

Kliknij gwiazdkę, aby ją ocenić!

Średnia ocena 4.2 / 5. Liczba głosów: 6

Jak dotąd brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten przepis.